Najczęstsze uszkodzenia turbosprężarek
Najbardziej powszechne awarie to zbyt niskie ciśnienie oleju lub chwilowy brak smarowania, co zwiększa tarcie między wałkiem wirnika a łożyskiem, powodując przegrzanie i nadmierne zużycie tych elementów. Taki stan rzeczy często doprowadza do pęknięcia tak przegrzanego wałka. Niekiedy bywa tak, że do turbiny dostaje się opiłek metalu lub inne ciała stałe, które blokują wirnik, wyginając i łamiąc łopatki.

Tak zniszczone wirniki nie wytwarzają właściwego ciśnienia, przyśpieszając zużycie łożysk. W turbosprężarkach o zmiennej geometrii dochodzi do zatarcia mechanizmu odpowiadającego za sterowanie łopatkami. W tego typu urządzeniach zdarzają się również awarie specjalnych dźwigienek, przez co łopatki pracują przy niewłaściwym nachyleniu. Czasem za sterowanie zmienną geometrią łopatek odpowiedzialny jest podciśnieniowy siłownik, który na skutek korozji lub innego uszkodzenia po prostu przestaje działać.

Wałek wirnika smarowny olejem uszczelniony jest z dwóch stron metalowymi pierścieniami, jednak wraz z upływem czasu coraz więcej oleju ucieka z turbosprężarki do układu dolotowego i wydechowego. W przypadku nieregularnego serwisowania oleju traci on swoje właściwości przez zanieczyszczenia, powodując zacieranie się łożyska i degradację uszczelnienia.

Zobacz także:



Firma Usługowo Handlowa "Icar"


ul. Czajkowskiego 52
38-400 Krosno

Telefon: +48 13 43 686 53
Mobile: +48 602 188 270
Mobile: +48 694 232 773
.

E-mail: icar@onet.pl
Strona główna        O nas         Oferta         Proces regeneracji turbosprężarek         Kontakt